fbpx

Årtiondets bästa svenska filmer

 

1. De ofrivilliga (Ruben Östlund, 2008)
2. Sånger från andra våningen (Roy Andersson, 2000)
3. Lilja 4-ever (Lukas Moodysson, 2002)
4. Låt den rätte komma in (Tomas Alfredson, 2008)
5. Du levande (Roy Andersson, 2007)
6. Tillsammans (Lukas Moodysson, 2000)
7. Darling (Johan Kling, 2007)
8. Farväl Falkenberg (Jesper Ganslandt, 2006)
9. Det nya landet (Geir Hansteen Jörgensen, 2000)
10. Lasermannen (Mikael Marcimain, 2005)

Det här blev alltså resultatet när vi frågade 26 filmkritiker om 00-talets bästa filmer. Vad tycks?

Mer om hur kritikerna resonerade om toppfilmerna och filmdecenniet i stort står att läsa i nya temanumret om 00-talet. Och så här säger Ruben Östlund själv om omröstningen:

Varför tror du att svenska filmkritiker tycker att De ofrivilliga är 00-talets bästa svenska film?
Jag tror att de kritiker som verkligen är filmintresserade längtar efter substans. Det finns en frågeställning och en formulerad tanke med De ofrivilliga som genomsyrar filmen. Huvudmålet har inte varit att göra en ”bra film”, utan att ge uttryck för den tanken. Om man lyckas med det så tycker jag att film kan bli bra och intressant på riktigt och inte bara i förhållande till andra filmer.

Har 00-talet varit ett bra årtionde för svensk film?
Ja, på ett sätt tycker jag det. Nu finns viljan och ett självförtroende som kanske saknades tidigare. Vi lever i ett tekniskt paradigmskifte som möjliggjort stora förändringar för filmproduktionen, men på filmområdet finns det tyvärr mycket konservativ professionalism som upprätthålls. Kan vi göra oss fria från den så tror jag att Sverige verkligen kan bli intressant som filmland.

Vilken tycker du är 00-talets bästa svenska film?
Utan tvekan Roy Anderssons filmer Du levande och Sånger från andra våningen. De små banala situationerna väger lika tungt som förintelsen. Jag kan inte komma på någon annan konstnär som tar alla nyanser av livet på sådant allvar. Det är vackert tycker jag.

52 kommentarer

  1. Pingback: It is media | FLM
  2. Lars: Såklart Saraband är en film, men bara en person röstade på den.

    bug: 4 nyanser.. .är med på läsarlistan vi har gjort också, även om läsarlistan och kriitkerlistan var väldigt lika i övrigt.

    Martin: Var inte Om Gud vill lite… ytlig?

    viggos skägg: oh no!

  3. Var är Kristian Petris ”Detaljer”? Eller ”Saraband” för den delen om nu ”Lasermannen” räknas som film.

  4. Ingen dålig lista faktiskt. Men om man ska vara petig: tycker nog tillsammans är vassare än lilja och att darling är rätt överskattad (hade hellre sett ’4 nyanser av brunt’, ’detaljer’, ’om jag vänder mig om’ eller ’masjävlar’.)

  5. Tycker att Om Gud Vill borde har varit med på listan. Det är en underskattad film som nog kommer att omvärderas i framtiden. Säger inget i övrigt om listan förutom att den överskattade Farväl Falkenberg inte har något där att göra! Och att Fyra Nyanser Av Brunt inte kom med är en stor skandal!

  6. Va! Inte ens Anders Lennbergs ”Blå måndag” bland topp 10? Nä, nu säger jag upp min prenumeration!

  7. Micke: Du tycker att vi borde diskvalificerat Lasermannen alltså? Kanske. Alltid svårt det där med gränsdragningar. Å andra sidan kändes det lite trist att inte diskvalificera den bara på grund av ”fel” visningsfönster. Kanske borde döpt om listan till ”Årtiondets bästa rörliga bilder mellan 72 och 320 min” 😉
    Sanna: Jag tycker kanske att den här ”fiiina”-anklagelsen är lite svepande. Övriga åtta filmer på listan är trots allt ganska olikartade? Vi gjorde en omröstning bland våra prenumeranter också och det blev i princip samma filmer på den. Kan dock nämna att Män som hatar kvinnor är med på ett par av kritikernas topplistor, dock inte Hip hip hora. Så håll utkik på bloggen – eller kolla in numret sen!
    Charlotte: Kritikerkåren har talat!

  8. Lilja fårever på tredje plats? Roy Andersson x 2? Hrmpf… Och bara manliga regissörer förstås. Dystert. Men ja, kul med en värdig etta, ändå.

  9. Jag tycker att majoriteten av de här filmerna är otroligt överskattade filmerna, undantaget Lasermannen och Tillsammans. Det är pretentiösa filmer som berör mig absolut ingenting. Jag skulle säga att Män som hatar kvinnor och Hip hip hora är några svenska filmer som verkligen har berört mig. Men jag antar att de filmerna inte är fiiina nog för at tkomma upp på listan.

  10. Förutom att Lasermannen får vara med på en filmlista är väl den stora skrällen att Darling hamnade så högt? Hur som helst känns det inte som ett årtionde man behöver skämmas över. Hade gärna klämt in Fyra nyanser av brunt och Maria Larssons eviga ögonblick där nånstans också.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.