fbpx

De 25 bästa svenska filmerna genom tiderna

Här finns samtliga 50 röstsedlar samlade.

Körkarlen (Victor Sjöström, 1921)
1. Körkarlen (Victor Sjöström, 1921)
Kvarteret Korpen (Bo Widerberg, 1963)
2. Kvarteret Korpen (Bo Widerberg, 1963)
Här har du ditt liv (Jan Troell, 1966)
3. Här har du ditt liv (Jan Troell, 1966)
En kärlekshistoria (Roy Andersson, 1970)
4. En kärlekshistoria (Roy Andersson, 1970)
Fanny och Alexander (Ingmar Bergman, 1982)
5. Fanny och Alexander (Ingmar Bergman, 1982)
Persona (Ingmar Bergman, 1966)
6. Persona (Ingmar Bergman, 1966)
Mannen på taket (Bo Widerberg, 1976)
7. Mannen på taket (Bo Widerberg, 1976)
Flicka och hyacinter (Hasse Ekman, 1950)
8. Flicka och hyacinter (Hasse Ekman, 1950)
Ett anständigt liv (Stefan Jarl, 1979)
9. Ett anständigt liv (Stefan Jarl, 1979)
Sånger från andra våningen (Roy Andersson, 2000)
10. Sånger från andra våningen (Roy Andersson, 2000)

11. Smultronstället (Ingmar Bergman, 1957)
12. Gycklarnas afton (Ingmar Bergman, 1953)
12. De ofrivilliga (Ruben Östlund, 2008)
12. Den enfaldige mördaren (Hans Alfredson, 1982)
15. Lilja 4-ever (Lukas Moodysson, 2002)
15. Utvandrarna/Nybyggarna (Jan Troell, 1971/72)
15. Hets (Alf Sjöberg, 1944)
18. Älskande par (Mai Zetterling, 1964)
18. Du levande (Roy Andersson, 2007)
20. Flickorna (Mai Zetterling, 1968)
20. Fucking Åmål (Lukas Moodysson, 1998)
20. Nattvardsgästerna (Ingmar Bergman, 1962)
20. Play (Ruben Östlund, 2011)
20. Sommarnattens leende (Ingmar Bergman, 1955)
25. Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)
25. Ingeborg Holm (Victor Sjöström, 1913)
25. Sven Klangs kvintett (Stellan Olsson, 1976)

Läs chefredaktör Jacob Lundströms tankar om resultaten.

Läs chefredaktör Jacob Lundströms artikel om Körkarlen.

Här finns samtliga 50 röstsedlar samlade.

97 kommentarer

  1. vissa av dem här filmerna borde man kanske göra om i nutid för att vi yngre ska kunna börja uppskatta bra filmer :)!

  2. Pingback: Vem kör? | FLM
  3. Att Play är med är ett skämt. Den är snarare en av de sämsta filmerna genom tiderna. Helt poänglös. Jag saknar Mannen från Mallorca.

  4. Kommentarerna är roligare läsning än listan i sig. ’One film to rule them all’-tänket sänker vilken sund debatt, dialog eller diskussion som helst. – Lev i fred filmälskare.

    1. Visst är det ofta så, med referens till kommentarer. Undrar bara hur smalspårigt svaren här ovan blivit om diskussionen fått fortsätta och ”vänstermarginalen” ryckt in ännu en bit ;-)… Ingen skugga må dock falla över ”Körkarlen”, en för sin tid och teknik avancerad film. Dock ingen komedi att skratta åt, vilket människan behöver.

  5. Någon har säkert redan berört ämnet, men är det inte lite mycket (bara!) gubbar i denna lista? Menar ni att det inte finns en enda kvinna som gjort en så pass bra svensk film så att hon kan hamna på listan?

    1. Det finns fler kvinnliga i den sammanställda omröstningen, men visst är de i klar minoritet. Av samtliga 129 filmer som fått röster har 117 filmer manliga regissör, 17 kvinnliga (några filmer regissörers av könsöverskridande duor).

  6. Gillar att ”Körkarlen” intog förstaplatsen. Representativ för ”The Golden Age of Swedish Cinema” under 20-talet. Dock saknar jag ”Herr Arnes Penningar” från samma epok. ”Persona” förtjänar en plats högre upp med sitt för sin tid banbrytande sätt att ”bryta den fjärde väggen” och komplexa karaktärspsykologi. Sedan saknar jag ”Mitt liv som hund” och ”Lust och Fägring Stor”.

  7. Alla filmaffischer finns på seriesam.com. Jag saknar massor med filmer, t.ex Änglar finns dom, Mannekäng i rött, Att angöra en brygga, Pensionat Paradiset, Hon dansade en sommar, någon Poppe, någon Edvard Persson… Inte ens alla Bergman finns med, saknar Viskningar och rop t.ex

    1. Håller med om det mesta i Thomas E:s inlägg – liksom de flesta normala utanför glasbubblan av ”vetare” och FLM:are gör. Några svenska filmer som publiken (obs! publiken) tagit till sina hjärtan, utöver de i Thomas E:s lista, är: Änglagård 1, Sällskapsresan 1-2, Grabben i graven bredvid, Sommaren med Monica… Det måste finnas en anledning. Kanske rentav att filmerna är BRA?

      1. Det blir ju lite trångt på en topp 25, så alla filmer kan inte få plats. Men visst finns det gott om filmer som även publiken tagit till sina hjärtan på listan, tycker du inte?

        Sedan har Änglagård, Sällskapsresan och Sommaren med Monika fått spridda röster. Tack och lov röstade dock ingen på Grabben i graven bredvid.

        1. Genom att ta bort de tio publikt sämsta filmerna ur listan hade tio betydligt mer omtyckta filmer fått plats. Och den som inte står ut med att se en skådis fika med pulverkaffe och varmvatten ur kranen, omrört i en odiskad kopp med diskborstens skaft, som i ”Grabben…” får gärna sätta sin koffeinfria finlatte i halsen.

          1. Säga vad man vill om listan, men Fanny och Alexander undantaget kan man ju knappast påstå att filmerna är fyllda av koffeinfria lattekoppar eller andra finsmakarvanor. Snarare alkoholism och dåligt käk.

          2. Förstår inte riktigt vad poängen skulle vara med att efterfråga kritikernas tio favoritfilmer och sedan diskvalificera dem. Men om du vill ha en lista som bara består av publikframgångar behöver du ju inte heller leta länge. Det är bara att titta efter i biostatistiken? För övrigt var ju Körkarlen en stor publikfavorit när den hade premiär.

          3. Dina inlägg andas anti-intellektualism. Förslaget om att ha filmkännare till att rösta för att sedan ta bort tio ”publikt sämsta” filmer är så dumt att man bara häpnar.

            Det saknas ju inte precis fora för den ”breda” filmsmaken på annat håll, så varför gör du dig besväret att titta in här?

            Pensionat Paradiset, pilsnerklassikern som

    2. ”Inte ens alla Bergman finns med”

      Bergman gjorde ju typ 50 långfilmer. Hur skulle du få med alla på en topp 25 menar du?

  8. Kul! Men en lista som inte har med Hans Alfredsons den Enfaldige Mördaren på topp tio måste ju diskvalificeras….
    Och var är Sebbe? Den borde vara med, eller hur?

  9. En makalöst historielös lista (endast två stumfilmer?!) sammansatt av kritiker och akademiker som uppenbarligen lider av stort Bergmankomplex.

    Man ska självklart inte ta såna här subjektiva listor på allvar, trots att självutnämnda experter och akademiker ligger bakom dem. Men: rent objektivt är och förblir Bergman en av världens absolut främsta filmregissörer, vars filmer betytt oändligt mycket mer än de övriga filmerna på listan tillsammans. Visst är Jan Troells och Roy Anderssons filmer utmärkta, men de väger ändå lätt mot Fårögubbens mästerverk.

    Att FLM ens har mage att publicera en lista där ”Det sjunde inseglet” hamnar på 25:e plats! Jag hade hoppats att film-Sveriges småpåvar hade gjort upp med sitt Bergmankomplex och dito avundsjuka – men ack vad jag bedrog mig.

    Blott Sverige svenska jantelagsexperter har…

    1. Det är bara att hålla med dig. Bergman tog dessutom inte ställning vänsterut. Det är klart att det ogillas av dessa dvärgbedömare. ”Det Sjunde inseglet” borde ha vunnit. Följd av ”Nattvardsgästerna”. Vår ångest och vär vilsenhet till frågan : Varför finns det något överhuvudtaget när det självklara är tomhet. Den frågan hanterar Bergman så att han blir en världsmästare likt Antonioni, Fellini etc etc.

    2. Som du själv gissar har vi inte efterfrågat ”objektiva” listor.

      Själv tror jag att ett ”problem” för den gode Bergman är att han har gjort så många bra filmer att också rösterna fördelas lite spritt. För i den här omröstningens regissörsstatistik är Bergman ohotad etta både vad avser antal filmer och röster.

      1. Imponeras av ditt hövliga och sakliga svar på ilskna kommentarer, Jacob. Tycker själv att listan verkar präglas av vederbörlig Bergman-respekt. I hans katalog har ju alla sina favoriter.

  10. FLM brukar ju gilla att ta upp HBT…

    …så jag undrar var alla bögar och flator är och varför inte det problematiserats? Vet förvisso ingenting om Stellan Olsson, men alla de andra är väl straighta? Britterna placerade t ex Murnau på sjätte plats… Varför vill inte svenskarna ha några bögar på sin lista?

    1. Förstår inte riktigt om du saknar filmer med hbt-tema eller att inga regissörer är queer? Har ju exempelvis inte funnits många öppet homosexuella regissörer i den svenska filmhistorien, men på listan är hur som helst Flicka och hyacinter och Fucking Åmål filmer med hbt-tema.

      Mycket mer queer blir det hur som helst i nya numret! Ett helt samtal faktiskt om hbt-skildringar i svensk film. Mycket nöje.

      1. Var väl helt enkelt bara en liten provokation angående regissörsminoriteter på listor. Vilken kanske var lite fånig, men med tanke på svaren (där ni inte riktigt verkar förstå varför man borde ta upp att det saknas homos på listan) så var det kanske relevant ändå.

        Det är såklart skillnad på om och av. Bara för att Bergman var en erkänt skicklig kvinnoskildrare och många tycker han skrev kvinnoroller som ingen annan blir han ju ingen kvinnlig regissör och t ex Persona räknas inte som en kvinnofilm. Så att två straighta män gjort två ”flatfilmer” på listan gör ju inte homofilrepresentationen större.

        Så… var är Stiller och Hildebrand och alla de andra?

        1. Visst är det är skillnad på ”om” och ”av” och jag förstår hur du tänker kring problematiken. Väl värt att diskutera vidare. Etnicitet är förstås ännu en aspekt. Var finns exempelvis skildringarna om och av samer?

          För utförligare diskussion om straighta homoskildringar i svenska filmhistorien rekommenderas i alla fall nämnda samtal i nya numret.

          Sedan finns förstås Mauritz Stiller med i omröstningen, även om ingen av hans filmer nådde topp 25.

        2. Nu var det här en lista över de bästa svenska filmerna och inte en lista över det bästa svenska filmerna med hänsyn till med politisk korrekthet. Vill du ha in annat får du väl argumentera för att de filmerna är bättre och därför platsar här.

        3. Jag saknar Darling på listan. Och ännu värre är att ingen nämnt den i kommentarerna!

  11. Tankeväckande lista med mycket Ingmar Bergman förstås. Bra topp-femval. Roligt också att en så ny film som Ruben Östlunds Play redan kvalificerat sig. /Tomas Axelson

    1. Håller fullständigt med. Riktig prettolista. Fullt med Bergman-filmer (självklart!), som är de mest överreklamerade filmerna i världhistorien.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.