Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2015 års 24 bästa biopremiärer.

Svensk filmbransch brukar kasta avundsjuka blickar mot Danmarks otvungna och frejdiga filmberättande, men frågan är om det på sistone inte hänt mer spännande saker i Norge. Och katastroffilmen tillika Oscarsbidraget Vågen får ursäkta, jag syftar här främst på leken med berättarperspektiv som går igen i lysande filmer som Joachim Triers Reprise och Dag Johan Haugerud Som du ser meg, ett sätt att göra film som av någon anledning saknar motstycke i Sverige.

Min hypotes är att mindre filmländer som Norge och Sverige bara har utrymme för en konstnärlig inriktning åt gången som kan bilda skola och yngla av sig. I Sverige är det kretsen kring produktionsbolaget Plattform som satt agendan – inte minst Ruben Östlunds långa distanserade tagningar och upptagenhet av bilden, ett slags digital bastard till Roy Anderssons skönmålade kulissbyggen.

I de norska filmer jag tänker på infinner sig en annan osäkerhet, som inte har lika mycket att göra med bildens instabila förhållande till verkligheten, utan istället rör en narrativ dekonstruktion. När olika röster och synvinklar bryts mot varandra, hur ska vi veta vad som är sant?

Det är knappast outforskade frågor, snarare något som präglade filmisk modernism vid 1900-talets mitt, men i norsk 00-talstappning känns det ändå uppfriskande och vitalt. När så Triers manusförfattare Eskil Vogt regidebuterade med Blind var det föga förvånande en film som också ställde sin egen berättelse på ända. En lektion i metafiktion har inte känts så här lustfylld sedan Adaptation.

Årets bästa filmer:
13. Blind (Eskil Vogt, Norge)
14. It follows (David Robert Mitchell, USA)
15. I skuggan av kvinnor (Philippe Garrel, Frankrike)
16. Blackhat (Michael Mann, USA)
17. The tribe (Myroslav Slabosjpytskyj, Ukraina)
18. Efterskalv (Magnus von Horn, Sverige)
19. Amour fou (Jessica Hausner, Frankrike)
20. Eden (Mia Hansen-Løve, Frankrike)
21. Sagan om prinsessan Kaguya (Isao Takahata, Japan)
22. Crimson peak (Guillermo del Toro, USA)
23. Victoria (Sebastian Schipper, Tyskland)
24. Revolten (Kornél Mundruczó, Ungern)