fbpx

Numrets affischkonstnär: Martin Ander

Boyz n the hood av Martin Ander
Boyz n the hood av Martin Ander
Boyz n the hood av Martin Ander

Affisch nummer fem i vår filmaffischserie är tillägnad John Singletons Boyz n the hood från 1991, vars 25-årsjubileum uppmärksammas i essä av Nathan Hamelberg i nya numret. Teckna en prenumeration eller beställ höstnumret på shop.flm.nu så följer affischen med på köpet (affischen finns dock inte i butik)!

Affischkonstnär är illustratören Martin Ander.

Berätta om din relation till filmen!

– Jag kommer inte ihåg exakt när jag såg den första gången, men jag minns att jag såg den många gånger. Tillsammans med Blood in blood out, Dr. Dres skiva The Chronic och Snoop Doggs Doggystyle gjorde Boyz n the hood ett stort intryck på min generation. Jag tror dock att filmens handling och moraliska budskap överskuggades lite av hur cool man tyckte att Ice Cube och Los Angeles gängkultur var.

Hur tänkte du när du skulle göra affischen?

– Jag valde att porträttera Tre som barn, för jag tycker scenerna när de är unga är bland de starkaste i filmen. Typografin ville jag skulle kännas ”90-talshiphop”, med starka drag av originalloggan, men ändå något helt eget. Färgvalet är en blinkning till färgtonen i originalaffischen. Jag la märke till att Laurence Fishburne heter Larry Fishburne på originalaffischen, det tyckte jag var lite roligt så det fick vara kvar.

Teckna en prenumeration på FLM så följer Martin Anders affisch (30 x 42 cm) med på köpet.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.