FLM Vinter 2017

FLM Vinter 2017

Nytt nummer av FLM i butik 9 december. Förhandsbeställ från shop.flm.nu eller swisha 249 kronor till 123 464 04 62 för att teckna en årsprenumeration.

Ur innehållet:

FLM Vinter 2017

Samtal Med hälsning från Norrland
En norrländsk filmvåg utmanar seglivade stereotyper och vykortsvackra klyschor. Eller går det verkligen att bunta ihop filmskapare från olika hörn av Sveriges största landsdel? Vad betyder det att vara en norrländsk filmskapare? Linnéa Sjödin inledde ett mailsamtal med regissörerna Amanda Kernell, Jonas Selberg Augustsén och Clara Bodén, alla med rötter i norra Sverige, för att diskutera bilden av Norrland på film.

 

 

FLM Vinter 2017

Essä Och världen smälte
Hur ska man fånga Kebnekaises borttynande snötäcke på film? Trots att vi lever i hypervisualiseringens kultur tycks klimatförändringarna förbli utom synhåll. Anna Sofia Rossholm skriver om perceptionsproblem i antropocen.

 

 

 

FLM Vinter 2017

Essä Fassbinders känsla för melankoli

Hur ska man överleva melankolin? Shoppa lite grann och titta på Fassbinder, rekommenderar Charlotte Wiberg och ser om Petra von Kants bittra tårar.

 

 

 

 

FLM Vinter 2017

Special Kuleshoveffekten hos Rubens (och andra filmspår i måleriets historia)

Vad händer när en filmvetare tittar på konst? Jan Holmberg tar med sig sin filmteoretiska verktygslåda och går på museum.

 

 

 

FLM Vinter 2017

Foto Kristina Petrošiutė fångar filmens strid mot kemin

Fram till 1950-talet gjordes de flesta filmrullar av lättantändlig nitrat. Det kemiskt instabila materialet har bidragit till att stora delar av filmhistorien inte längre finns kvar. I bildserien Decomposition uppenbarar fotografen Kristina Petrošiutė nedbrytningens poesi.

 

 

ska%cc%88rmavbild-16

Kritik Vi recenserar Park Chan-wooks The handmaiden med flera filmer.

Plus:
Allt du skulle vilja veta om sömn. Vi tittar in i huvudet på Rojda Sekersöz. Balettprimadonnan, Ken Loach, Hasse Ekman, Moonlight, Under the shadow, Graduation, Pontus Lundkvist. Med mycket mera.

Det finns en kommentar

Kommentera