fbpx

Årsbästakalendern 2016: Lucka 23

Sauls son (László Nemes, 2015)
Sauls son (László Nemes, 2015)

Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2016 års 24 bästa biopremiärer. 

En av årets stora filmupplevelser för mig inleddes i själva verket redan utanför biografen, med affischen till László Nemes Sauls son. Huvudrollsinnehavaren Géza Röhrigs ögon är svarta stenar, som skarpt fokuserade tittar förbi åskådaren med en blick som ligger bortom alla mänskliga sammanhang. Mun och näsa har han täckt över med en scarf. Saul är fånge i Auschwitz och ingår i Sonderkommando – det vill säga har till uppgift att leda andra judar till gaskammaren, lugna dem och ljuga för dem, beröva dem deras värdesaker och sedan hantera deras döda kroppar.

Detta helvete skildrar Nemes via huvudpersonen. Det är inte kropparna som är i fokus utan Saul. Han är ankaret i det kaos av död som råder. Men det innebär inte att vi slipper ifrån. Saul bär döden i sitt ansikte. Bokstavligen, när askan från de kremerade blåst in i det. Röhrig och Nemes har verkligen åstadkommit något med Sauls son. Att den är Nemes debutfilm är än mer anmärkningsvärt. Filmen fick en välförtjänt Oscar (för ”Best foreign language film”) – tydligen kan den statyetten också stå för något annat än menlöshet och absurda klänningar.

2016 års bästa biofilmer:
2. Sauls son (László Nemes, Ungern)
3. Dagen efter denna (Mia Hansen-Løve, Frankrike)
4. The Hateful Eight (Quentin Tarantino, USA)
5. Bortom Lampedusa (Gianfranco Rosi, Italien)
6. Manchester by the sea (Kenneth Lonergan, USA)
7. The lobster (Giorgos Lanthimos, Grekland)
8. The assassin (Hou Hsiao-hsien, Taiwan)
9. The childhood of a leader (Brady Corbet, UK)
10. Arrival (Denis Villeneuve, USA)
11. Det tysta ljuset (Carlos Reygadas, Mexiko)
12. Right now wrong then (Hong Sang-soo, Sydkorea)
13. Love & friendship (Whit Stillman, Irland)
14. Brooklyn (John Crowley, UK)
15. Hail, Caesar! (Coen, USA)
16. Macbeth (Justin Kurzel, UK)
17. Maryland (Alice Winocour, Frankrike)
18. Neon demon (Nicolas Winding Refn, USA)
19. Don’t breathe (Fede Alvarez, USA)
20. Systrarna (Hirokazu Kore-eda, Japan)
21. Hotellet (Kristian Petri, Sverige)
22. A bigger splash (Luca Guadagnino, Italien)
23. Heart of a dog (Laurie Anderson, USA)
24. Djungelboken (Jon Favreau, USA)

av Charlotte Wiberg

Medarbetare i FLM. Filmvetare och kulturskribent.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.